به داروخانه آنلاین دکتر سلیمانی خوش آمدید.

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

مینا محمدقاسمینویسنده: مینا محمدقاسمی
بازدید: 77 بازدید
ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

نیاز بدن خانم ها در دوره ها و سنین مختلف متفاوت است و در طول چرخه ی زندگی تغییر می کند و در دوره هایی از طول عمر خود، باید برخی از مواد مغذی را دریافت کنند.

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1
ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

میزان توصیه شده روزانه ویتامین ها:

شیوه ی تغذیه از عوامل تاثیرگذار و اصلی در زندگی هر موجود زنده ای می باشد.اشاره به موجود زنده از این لحاظ است شاید هیچ جانداری به اندازه ی انسان در زنجیره ی غذایی خود دچار دگرگونی نشده است.

از ورود حشرات و خفاش و غیره به چرخه ی غذایی تا خزندگان و مدفوع گربه ی زباد که یکی از گران ترین قهوه های دنیا می باشد و در عین حال این گربه نیز به عنوان یک وعده غذا در جنوب چین سرو می شود.

هیئت غذا و تغذیه آمریکا (FNB  (میزان توصیه شده روزانه (RDA) و دریافت کافی  (AI)را برای طیف وسیعی از مواد مغذی تعیین نموده است.

FNB با توجه به شواهد علمی تایید کرد که  بدن باید یک سری از مواد مغذی بصورت  را بصورت روزانه دریافت کند و این مواد مغذی برای سنین مختلف متفاوت است.

این مواد مغذی که شامل برخی ویتامین ها و مواد معدنی را برای زنان در سنین مختلف آورده شده است.

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1
ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

سال های باروری :

سال های باروری از سن بلوغ تا دوران یائسگی به طول می انجامد. قائدگی و عوامل هورمونی می تواند بر نیازهای تغذیه ای افراد در این زمان تاثیرگذار باشد.

ویتامین B6  و ویتامین D :

در سال 2017، گروهی از دانشمندان با انجام مطالعه ای که روی داده های بیش از 15000 نفر متمرکز بود،دریافتند که در مجموع، زنان 19 تا 50 ساله و گروهی که دوران شیردهی یا بارداری بودند، بیش از سایر گروه ها دچار کمبودهای تغذیه ای بودند که شامل سطوح پایین ویتامین B6  (اسید پانتوتنیک ) و ویتامین D بود.

خانم های 19 تا 50 ساله به مصرف روزانه 15 میلی گرم ویتامین D نیاز دارند. نیاز به ویتامین B6 برای افراد 19 تا 50 ساله 3/1 میلی گرم در روز و در دوران حاملگی 9/1 میلی گرم در روز و در دوران شیردهی 2 میلی گرم در روز می باشد.

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1
ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

ید :

ید برای رشد سالم مغز جنین در دوران بارداری بسیار پراهمیت است. طبق داده های آماری که در سال 2012 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام گردید، زنان 20 تا 39 ساله نسبت به هر گروه سنی دیگری در این مطالعه سطح ید کمتری داشتند.

احتمال باردار شدن در این گروه سنی بیشتر است. میزان استفاده شده روزانه ید برای این گروه 150 میکروگرم ودر دوران بارداری 220 میلی گرم و در دوران شیردهی به 290 میلی گرم افزایش می یابد.

با این حال، مصرف مکمل های حاوی ید بدون تجویز و مشورت با پزشک توصیه نمی گردد، زیرا ممکن است بر سلامت تیروئید تاثیر منفی بگذارد.

فولات ( ویتامین B9) :

فولات یا ویتامین B9، در طی سال هایی که شخص در سن تولید مثل قرار دارد ضروری است.این ویتامین خطر عوارض جنینی، به ویژه عوارض مربوط به ستون فقرات و مغز را کاهش می دهد، به ایجاد گلبول های قرمز خون و هضم پروتئین کمک می نماید.اما موضوعی که پزشکان باید افراد را از آن آگاه سازند، فولات و اسید فولیک است که اغلب مردم عادی را ممکن است به اشتباه بی اندازد.

اسیدفولیک یک اصطلاح کلی برای ویتامین B9 است که در گونه های مختلف مواد غذایی وجود دارد. به طور طبیعی در مواد غذایی مانند لوبیا، سبزیجات، برگ سبز و مرکبات وجود دارد. اسید فولیک گونه ای مصنوعی از فولات است که در مکمل ها و برخی از مواد غذایی غنی شده وجود دارد.

مصرف مکمل های فولات می تواند به جلوگیری از مشکلات مرتبط با ستون فقرات یا مغز جنین در حال رشد کمک نماید.

زنان 18 ساله و بالاتر که باردار نیستند به 400 میکروگرم در روز نیاز دارند.

ODS، مصرف 600 میکرو گرم در روز در دوران بارداری و 500 میکروگرم در روز در دوران شیردهی را توصیه می کند.

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1
ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

 

 

آهن:

بسیاری از خانم ها در دوران باروری خود دچار کمبود آهن می شوند.آهن ماده ای معدنی است که برای اندام ها و عملکردهای تناسلی ضروری است.

این ماده همچنان در موارد زیر نیز ضروری است:

  • تولید انرژی
  • التیام زخم
  • عملکرد ایمنی
  • تشکیل گلبول قرمز
  • رشد و توسعه

میزان توصیه شده روزانه برای زنان 19 تا 50 ساله 18 میلی گرم است و در دوران بارداری 27 میلی گرم و در دوران شیردهی 9 میلی گرم است.

 

دوران یائسگی

ویتامین های گروه B جهت سلامت کلی بدن بسیار پر اهمیت است و نیاز به ویتامین های مختلف B  ممکن است پس از یائسگی افزایش می یابد.

ویتامین B9 ،B6  (اسید فولیک) و B12 به موارد زیر کمک می کند:

  • تولید گلبول قرمز
  • تولید انرژی
  • سوخت و ساز پروتئین
  • رشد شناختی
  • عملکرد سیستم عصبی

پژوهش ها نشان می دهد که ویتامین های گروه B ممکن است خطر بسیاری از بیماری ها که زنان مسن تر را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند، کاهش دهد.

اما برای سنین بالای 50، نیاز به ویتامین B6 از 3/1 میلی گرم به 5/1 میلی گرم افزایش می یابد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

همچنین خطر کمبود ویتامین B12 افزایش می یابد، اگرچه میزان مصرف توصیه شده تغییر نمی کند.

مطابق با اعلام هیئت غذا و تغذیه، 10 تا 30 درصد افراد مسن تر، ویتامین B12 را به دلیل عدم جذب مناسب توسط بدن دریافت نمی کنند.از این رو توصیه می شود مکمل هایB12  و مواد غذایی حاوی این ویتامین در دستور مصرف قرار می گیرد.

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1
ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

مصرف سویا در دوران یائسگی نیز فواید زیادی به همراه دارد، زیرا این گیاه تاثیرات مثبتی بر روی تراکم مواد معدنی موجود در استخوان این افراد داشته و طبق تحقیقات انجام شده موجب افزایش حافظه ایشان نیز می شود.

کپسول سویگان گیاه اسانس که به عمل آمده از سویا است اثر قابل توجهی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد و مصرف آن موجب بهبود علائم یائسگی می گردد. استفاده از این کپسول در پیشگیری از سرطان سینه و پروستات، مشکلات گوارشی و بیماری های قلبی و عروقی، موثر است.

جهت خرید کپسول سویگان گیاه اسانس کلیک کنید.

کلسیم و ویتامین D :

در دوران یائسگی، سطح استروژن کاهش یافته و خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد و منجر به شکستگی می شود. کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان ضروری است.

بنابراین خانم ها باید با یک رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب، اطمینان حاصل نمایند که آن ها قادر به حفظ سطوح این ویتامین ها می کند.

ویتامین D :

میزان مصرف مجاز روزانه ویتامین D  برای خانم های بالغ زیر 70 سال، روزانه 15 میکروگرم است. همچنین میزان مصرف مجاز روزانه این ویتامین برای خانم های 19 تا 50 سال ، 1000 میلی گرم است.کمبود ویتامین D از جمله مشکل های رایج دراین سن است. از این رو برای ارزیابی میزان ویتامین D انجام آزمایش توصیه می گردد.

کلسیم:

به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا مصرف برخی از افراد مکمل های کلسیم برای سلامت استخوان مفید است یا خیر.

طی بررسی که در سال 2015 انجام گردید مشخص شد که افزایش مصرف کلسیم، از طریق مصرف مکمل ها یا ایجاد برخی تغییرات رژیم غذایی حاوی کلسیم، ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان را اندکی افزایش دهد.

اما پژوهش های دیگر این نگرانی مطرح نمود که دریافت بیش از حد کلسیم ممکن است منجر به عوارض جانبی گردد و ممکن است که بر سیستم قلبی عروقی تاثیر بزارد.

در عین حال پژوهشگران معتقدند که پیش از هرگونه توصیه مصرف کلسیم برای گروه های سنی، باید مطالعه دقیق بر روی آن ها انجام شود.

میزان مصرف روزانه ی مجاز کلسیم برای خانم های بالای 50 سال، 1200 میلی گرم می باشد.برخی منابع غنی از کلسیم به محصولات لبنی وسبزیجات سبزرنگ می توان اشاره کرد.

ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1
ویتامین های مورد نیاز بدن خانم ها 1

سنین بالای 70 سال :

ویتامین D در سلامت استخوانها و حفظ توده عضلانی نقش مهمی ایفا می کند.با افزایش سن افراد به طورطبیعی، فرآیند از دست دادن توده استخوانی وعضلانی آغاز میگردد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر، ویتامین D فرد را تامین می کند، اما ویتامین D به شکل مکمل، ماهی های روغنی، تخم مرغ های پرورش یافته وآزاد در مرتع وبرخی مواد غذایی غنی شده نیز یافت  می شود.

 

این مقاله ادامه دارد……

 

گردآورنده: مینا محمدقاسمی

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفت =

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت